Monday, February 21

Pelukis Jalanan atau Pelukis Batik?

Salam semua. Moning everybody! Okeh sambung cerita hari minggu semalam. Selepas operasi menyelamatkan kucing, keesokkan paginya kami ada agenda lain, iaitu mencanting batik. Yeaaaaaahhh! I loikeeee. Pagi-pagi buta dah gerak ke "Terengganu". Suke suke suke! Sampai-sampai memang ramai orang kat situ. Happening oh. Hilang stress.

Sampai-sampai dengar penerangan tuan kedai tu dulu. Yelah, nak menconteng canting batik ni ada banyak prosesnya. Bukan pakai conteng je. Haha. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai batik boleh refer SINI. Batik ni merupakan kraftangan yang paling best hebat tau. Mana-mana pegi mesti jumpa batik. So, jangan sesekali abaikan seni yang takkan luput dek zaman ni. Okey, jum layan gambar jum.



Okey, yang kitorang buat ni adalah Batik Conteng, di mana ia menggunakan alat canting untuk lukis corak batik atau sebagainya dengan lilin panas. Itu yang berbaris tu lah alat canting. Kalau nak lakar pakai pensel dulu pon takpe kalau agak-agak tak pro. Dan sila berhati-hati dengan lilin panas tu ye. Bahayes. Sebab tu benda ni dia tak ajar untuk budak-budak sekolah. Bahayes.



Yeaaahhh! Dah selesai mencanting. See? Yes yes yes!



Itu shaye punya. Nampak nama tu? Hehe. Okey seterusnya ialah proses mewarna. Ini shaye suke. Hehe. Mari mewarna !



Muka bangga. Hahaha.



Tengah fikir kaler apa yang seswai.



Yeaaaahhh Sehati sejiwa mewarna.



Penat keh? Hahaha.



Yeaaaahh! Dah ramai pengunjung, makin semangat ni. (sambil melukis sambil cuci mata)



Jeles tengok orang sebelah punya lukisan lawa. Dia melukis dengan penuh rasa cinta memang lawalah jadinya. Shaye? Hahaha. Melukis dengan penuh rasa benchi. Boleh? Hahaha.



Yang ni lukisan kedua. Tengah touch up.



Yang ni belum touch up lagi ni.



Bergamba je lebih.



Yeahhh. Sebab taknak kena tinggal dengan kakak shaye, shaye memerlukan bantuan cik Niza untuk menyiapkan lukisan kedua.



Antara peserta yang terlibat. Semua dengan lukisan masing-masing.



Lukisan pertama shaye dah siap tu. Niza sedang bantu shaye menyiapkan lukisan kedua.



Okeh ini hasil lukisan dari sis Natasha dan abang Wan.





Ini adalah hasil dari lukisan shaye. Ada sape nak beli? Hahaha. Yeaaaahhh!





Hasil dari lukisan Niza. Lawa kan? Dalam hati ada taman. Maklomlah.



Haaaa, yang ni hasil dari shaye dan Niza. Lawa kan? Hahaha



Bergambar kenang-kenangan dengan lukisan orang lain. Pakcik baju hitam tu memang mengikuti perkembangan lukisan kami sebab dari mula sampai siap dia tengok. (Ini tengah jemur lukisan-lukisan)



Shaye juga nak mengabadikan kenangan kat sini. Hehe.



Hehe. Itu dia. Hasil seni kami semua. Syioook oh. Rasa tenang sepanjang hari tu. Happening tapi sangat santai. Kitorang terpaksa meninggalkan lukisan tersebut untuk proses seterusnya. Antara proses yang akan dibuat lepas tu ialah proses mematikan warna, dibasuh dan direbus dengan bahan-bahan tertentu. Last sekali proses menjemur dan menggosok. Okey, proses-proses tu kita biarkan tuan kedai uruskan. Minggu depan boleh amek hasil lukisan tersebut. Yeahhh!

*Hari minggu yang menyenangkan.

3 comments:

KUREKURE COMEL said...

pandai ye...kalo mina tu mesti menggigil tgn...

tgn xde seni...hehehe...




sila tinggal link kt blog mina ye..

♡ Sutera Kasih ♡ said...

wahhh..ada bakatlahhh..nak batik hasil lukisan nemo satu, bulih?hehe

Arief Arf said...

wow, cantik!
and kena penyabar betul nak buat benda ni hahaha

Lazada Philippines